Airbagsystem
Følere og algoritme
Aktivering
Krave og skal
Ladning

Ved en ulykke pustes den patenterede airbag op på 0,1 sekund og omslutter dit hoved samt fikserer din nakke. Udførte tests viser, at Hövding har 3 gange bedre stødabsorption end en traditionel hjelm.

Når Hövding er aktiveret, registreres cyklistens bevægelser 200 gange i sekundet. Ved en ulykke reagerer Hövding på det unormale bevægelsesmønster og udløser airbaggen.

Hövding aktiveres med en knap fastgjort i lynlåsen. Et lyd- og lyssignal indikerer, at airbaggen er aktiveret.

Kraven er fremstillet i slidstærkt stof, der tåler vand, for at beskytte den indbyggede airbag bedst muligt. Forskellige skaller til at variere Hövdings udseende kan købes i vores shop.

Du lader din Hövding ved at sætte det medfølgende USB-kabel i en ekstern en ekstern lader med en USB-port, når lyd og lys signalerer, at batteriniveauet er lavt. En ladning giver cirka 9 timers cykling.

Airbagsystem

Ved en ulykke pustes den patenterede airbag op på 0,1 sekund og omslutter dit hoved samt fikserer din nakke. Udførte tests viser, at Hövding har 3 gange bedre stødabsorption end en traditionel hjelm.

Følere og algoritme

Når Hövding er aktiveret, registreres cyklistens bevægelser 200 gange i sekundet. Ved en ulykke reagerer Hövding på det unormale bevægelsesmønster og udløser airbaggen.

Aktivering

Hövding aktiveres med en knap fastgjort i lynlåsen. Et lyd- og lyssignal indikerer, at airbaggen er aktiveret.

Krave og skal

Kraven er fremstillet i slidstærkt stof, der tåler vand, for at beskytte den indbyggede airbag bedst muligt. Forskellige skaller til at variere Hövdings udseende kan købes i vores shop.

Ladning

Du lader din Hövding ved at sætte det medfølgende USB-kabel i en ekstern en ekstern lader med en USB-port, når lyd og lys signalerer, at batteriniveauet er lavt. En ladning giver cirka 9 timers cykling.

TEST VED STANFORD UNIVERSITY: AIRBAG BESKYTTER OP TIL 8 GANGE BEDRE

Hjernerystelse er en af de hyppigste årsager til hjerneskade. Dr. David Camarillo leder et forskningsteam ved Stanford University, som forsøger at forstå, hvordan hjernerystelse opstår, og hvordan man kan beskytte sig.

I 2016 gennemførtes tests, som viste, at Hövdings unikke design – en airbag som i tilfælde af ulykke ekspanderer og bliver både tykkere og blødere end en traditionel hjelm – mindsker risikoen for hjerneskade op til otte gange, samtidigt med at risikoen for kraniebrud forsvinder næsten helt.

Airbagsystem

Airbaggen er udformet som en krave og fremstillet i slidstærkt nylon, som tåler at skrabe imod asfalt. Hövding beskytter næsten hele hovedet og lader samtid synsfeltet frit. Den oppustede airbag dækker et område, der er betydeligt større end på traditionelle cykelhjelme og tilpasset efter eksisterende ulykkesstatistikker.

Tests viser, at beskyttelsen er bedst der, hvor der er mest brug for den.

Airbaggen fikserer nakken og skaber en meget blød og skånsom stødabsorberingsevne. Trykket holdes konstant i flere sekunder og klarer derfor flere slag mod hovedet ved samme ulykke. Derefter begynder airbaggen langsomt at tømmes for gas.

Gasgeneratoren, som fylder airbaggen med gas i Hövding, er en såkaldt koldgasgenerator med heliumgas. Den er anbragt i en beholder i kraven på cyklistens ryg.

Følere og algoritme

SÅDAN SKELNER HÖVDING MELLEM NORMAL CYKLING OG ULYKKE

Der er foretaget tusindvis af tests med stuntpersoner såvel som crash-dukker for at indsamle cyklisters bevægelsesmønster ved en ulykke. En tilsvarende stor mængde bevægelser under normal cykling er indsamlet ved hjælp af testcyklister, som har anvendt Hövding i deres hverdag. På grundlag heraf har vi udviklet en algoritme, som kan adskille normal cykling fra ulykke.

Når Hövding er aktiveret, registreres cyklistens bevægelser 200 gange i sekundet. Ved en ulykke reagerer Hövding på det unormale bevægelsesmønster, og airbaggen pustes op.

Aktivere

For at tage din hövding på:

  1. Anbring den omkring halsen og træk lynlåsen op under hagen.
  2. Lynlåsen skal være helt lukket, for at airbaggen kan fungere korrekt.
  3. Aktiver ikke din Hövding, før du skal til at cykle. For at aktivere Hövding skal knappen på lynlåsens skyder knappes fast i højre side af kraven. Tilsvarende deaktiverer du Hövding ved at knappe knappen op. Hövding skal altid være deaktiveret, når du ikke cykler.

Sørg for kun at aktivere din Hövding, når du har den på dig og i direkte forbindelse med din cykeltur

Lysdioder foran på kraven viser batteriniveauet, samt om Hövding er aktiveret eller ej. Aktivering indikeres også med et lydsignal.

Ladda

Hövdings batteri lades let i en USB-lader med det medfølgende kabel.

Et fuldt ladet batteri holder i cirka 9 timer ved aktiv cykling.

Lysdioder foran på kraven indikerer batteriniveauet, og lavt batteriniveau signaleres med både lys- og lydsignal.

Krave og skal

Krage och skal till airbag som i test ger bäst skydd.

For at beskytte den indbyggede airbag på bedst mulige måde er kraven fremstillet i slidstærkt stof, der tåler vand. Selve kraven kan ikke vaskes, men beskyttes mod slitage, sved og smuds af den omsluttende skal i stof. Pletter på kraven kan forsigtigt gnides væk med en fugtig klud.

Kraven er ergonomisk udformet med jævn vægtfordeling over skuldrene. Den er noget tungere bagpå end foran for at vægten skal hvile mod ryggen, når du sidder på cyklen.

Den omsluttende skal giver dig mulighed for at ændre din Hövdings udseende. Skallen er let at tage af og vaske eller udskifte med en, som matcher dit humør eller din personlighed. Du kan finde forskellige skaller i vores shop.

CE-mærkning

Hövdings airbag til cyklister er CE-mærket efter at have gennemgået en omfattende proces for godkendelse af Sveriges Tekniske Forskningsinstitut*.

CE-mærkning er et krav for at en cykelhjelm kan sælges i Europa og bekræfter, at hjelmen opfylder de krav, der stilles i EU-direktivet for personligt beskyttelsesudstyr. Fælles for alle hjelmtyper er, at de skal yde en beskyttelse for hovedet i form af støddæmpning og kraftfordeling ved ulykker. Fuldgod beskyttelse i tilfælde af ulykke og god funktion ved normal anvendelse er grundforudsætningerne for CE-mærkning.

Hjelmen skal i øvrig være konstrueret, så der ikke opstår unødig risiko, der må for eksempel ikke findes skarpe kanter og lignende, som kan forårsage skade på brugeren. Miljøholdbarhed for hjelme handler om, at de skal modstå væde og fungere i kulde og varme samt efter påvirkning af solens ultraviolette stråler.

* Nuværende RISE, Research Institutes of Sweden

EU-overensstemmelseserklæring

/* */